صفحه اصلی / اخبار داخلی / ضرورت تدوین برنامه "میزبانی خوب" با توجه به لغو روادید ایران برای گردشگران چینی
ضرورت تدوین برنامه "میزبانی خوب" با توجه به لغو روادید ایران برای گردشگران چینی - تصویر 1

ضرورت تدوین برنامه "میزبانی خوب" با توجه به لغو روادید ایران برای گردشگران چینی

ایجاد شده: 12/تیر/1398       آخرین ویرایش: 12/تیر/1398

مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفتگوی اختصاصی با هتل‌نیوز با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر لغو روادید ایران برای گردشگران چینی، اظهار داشت: موضوع ورود و نفوذ به بازار چین از اوایل سال 97 در دستور کار دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری سازمان قرار دارد.

"محمد ابراهیم لاریجانی" ابراز داشت: در ابتدای کار اغلب ذی‌نفعان و فعالان گردشگری در تمامی جلسات بر اهمیت بازار چین تاکید می‌کردند ولیکن هیچ برنامه‌ای از هیج مرجعی ارائه نمی‌شد. بنابراین دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، دو موضوع تحقیق در بازار چین و تهیه اکشن پلن برای نفوذ و حضور در بازار چین را در دستور کار قرار داد.

"لاریجانی" ابراز داشت: در دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری از بیان اهمیت چین و اینکه صرفا بگوییم بازار خوبی و مهم است، عبور کردیم و به طور واقعی تحقیق بازار انجام دادیم و در نهایت بر اساس سلائق و علائق چینی، یک برنامه عملیاتی مشتمل بر بازاریابی، تبلیغات، آموزش، ایجاد زیرساخت، تسهیل شرایط سفر و احصای نقش سایر ذی‌نفعان نوشته شد.

به گزارش هتل‌نیوز، وی تصریح کرد: یکی از خروجی‌های اکشن پلن ورود به بازار چین، تهیه نامه‌ای به جناب آقای "ظریف" وزیر محترم امور خارجه بود که در آن پیشنهاد لغو روادید گروهی یا لغو روادید یکطرفه اتباع چینی، اعطای ویزای ارزان یا رایگان به اتباع چینی که از طریق فرودگاه امام ( ره ) برای ترانزیت به سایر نقاط جهان وارد کشور می‌شوند، عدم درج مُهر ورود و خروج در پاسپورت و مسائل دیگری از این دست، مطرح شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های ریاست محترم سازمان و البته پس از جلسات کارشناسی متعدد در هیات دولت مورد موافقت قرار گرفت. 

مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری در ادامه گفت: خروجی دیگر اکشن پلن چین، تصویب حضور جمهوری اسلامی ایران در چهار نمایشگاه گردشگری در کشور چین طی سال 98 بود. همچنین اقدامات دیگر مانند برگزاری تور آشناسازی، توزیع اقلام تبلیغاتی به زبان چینی، برگزاری هفته فرهنگی ایران در چین، برنامه‌های رسانه‌ای، اقدامات فضای مجازی و حدود 50 بند دیگر بخشی از این برنامه است که قسمت اعظم آن بایستی تا پایان سال اجرا شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون و با لغو روادید از سوی هیات دولت، وظیفه همه ما سنگین‌تر خواهد بود. تمامی مراکز اقامتی کشور به ویژه استان‌های هدف بایستی مهیای پذیرایی باشند. تشکل‌ راهنمایان گردشگری باید راهنمای چینی زبان تقویت کنند و دفاتر خدمات مسافرتی نیز باید برای چگونگی ورود به بازار و طراحی پکیج، آموزش ببینند.

"محمد ابراهیم لاریجانی" بیان کرد: بایستی اقلام تبلیغاتی متناسب طراحی شود و تمامی صنوف مرتبط و زیرساخت‌های گردشگری کشور از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی، آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و تورگردانان، فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها، موزه‌ها، شهرداری‌ها، پلیس و گمرک، اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها، صرافی‌ها و فروشگا‌ه‌ها و از همه مهم‌تر مردم، بایستی برای میزبانی از چینی‌ها آموزش ببینند، بیشتر بدانند و آماده شوند.

وی افزود: اطلاعات بسیار زیادی از تحقیق در بازار چین حاصل شده است. برای مثال ما می‌دانیم که شش یا هفت استان چین با جمعیتی بالغ بر 400 تا 500 میلیون نفر، هدف جذب ما هستند یا اینکه چگونگی طراحی تور، قیمت، مدت، برنامه سفر و خیلی موضوعات دیگر از علایق چینی‌ها را شناسایی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: تمامی نتایج حاصل از تحقیق در بازار چین باید تبدیل به دوره‌های آموزشی شود تا توریست‌های چینی هم احترام ببینند و هم خدمات مناسبی را دریافت کنند.

مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، یادآور شد: به دلیل اینکه مرز زمینی با کشور چین نداریم قطعا با هجوم و سونامی گردشگران مواجه نیستیم. از سوی دیگر، تعطیلات و پیک سفرهای خارجی گردشگران چینی نیز مشخص و قابل برنامه‌ریزی است و در نتیجه باید با دقت و انسجام در ارائه خدمات، عمل کنیم.

"لاریجانی" در ادامه گفت: جمعیتی بالغ بر 150 میلیون نفر در سال از چین به سراسر دنیا سفر می‌کنند و ایران نیز از سال 2011 در لیست مقاصد مجاز سفر چینی‌ها قرار گرفته و اکنون نیز روادید لغو شده است. از طرفی حجم برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی که برای چین داریم، همه و همه نظر چینی‌ها برای سفر به ایران را جلب خواهد کرد.

وی در پایان گفت: این موضوع شاید در کوتاه مدت محسوس نباشد اما در میان مدت و دراز مدت، ایران برای چند محصول محتلف و متنوع گردشگری می‌تواند مقصد چینی‌ها باشد. لذا باید پیش‌بینی نیازها و ایجاد آمادگی در زنجیره خدمات گردشگری از بدو ورود به کشور تا خروج، حمل و نقل، اقامت، پذیرایی، خرید، ترانزیت و ... انجام شود تا دافعه‌ای ایجاد نشود.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...